tisdag 25 september 2007

Skärmsläckare

För en tid sedan kollade jag i datorn om vi hade en sån där skärmsläckare som visar vad klockan är. Så man skulle slippa gå in till köket för att kolla tiden.
Vi hade ingen sån, men istället hittade jag en skärmsläckare som slumpvis plockar bilder från en vald mapp och visar dem i ett bildspel. Det är ett jättebra sätt att njuta av de bilder man har, men ganska sällan sätter sig ner för att titta på.
Just att bilderna kommer slumpvis gör det lite extra kul...man kastas mellan bröllop och trött vardag, utflykter och renoveringar, barnkalas och julbord, bäbistid och resor osv osv. Barnen är såklart de som förekommer på flest bilder. Och så har vi bilder av andra älskade familjemedlemmar och vänner.
Så när man går omkring och pysslar med något och blicken faller på datorn, kan man drabbas av plötslig glädje och tacksamhet över de människor man ser. Gammelfarmor Viola som inte längre finns kvar - där sitter hon med Hanna i famnen. Morfar Hasse gör en knasig min, som vanligt. Barnen sover tillsammans i vagnen. Den där plötsliga tacksamheten man drabbas av, den är nyttig och stärkande.
Att det händer något på skärmen gör det också intressant för ett barn med kamera i handen. Här är några bilder som David tagit av bilderna...han tycks gilla när han själv dyker upp!


Den suddigaste bilden föreställer faktiskt Tobias...
Värst vad skärmen ser smutsig ut! :-)

4 kommentarer:

Anonym sa...

vi brukar också ha bilder som skärmsläckare. Det är väldigt bra faktiskt. Jag tycker att det är så sött att David tar bilder på det hela. Han är så go!

Anonym sa...

Toppen idé!

Åh vad jag saknar er och längtar efter era goa barn! Kramar till hela familjen!

Anonym sa...

Hej! Forsokte lamna kommentar igar men det gick inte. Jag tror det ar fel pa vara grejer har.

En kul grej, fa David att ta kort pa sig sjalv i spegeln. Jonas

Anonym sa...

Hur gar det med troskeln Emanuel? Jonas