onsdag 20 februari 2008

Hurtfriska råd till trötta föräldrar...

Läser om ännu en pigg och glad familj som hurtfriskt råder alla att inte stressa med alla plikter hemmavid utan låta barnen vara med och hjälpa till, så blir det så mycket roligare och så utvecklande för barnen och...

Undrar om det är bara jag som får ännu mer stress-snurr i huvvet och känner mig som en dålig morsa för att jag går upp i falsett och får hjärtklappning när barnen ska hälla i åtta deciliter mjöl till pizzadegen och två deciliter hamnar utanför mixern eller tycker att det är underbart skönt när man får några timmar helt ensam i huset och kan rusa runt och plocka, damma, fixa, städa själv, utan någon "hjälp"...

Så tänker jag att, "men, jo, ibland är de ju med och fixar mat och sånt ändå, så nu kanske jag kan lätta upp bloggen med någon bild av något av barnen i någon huslig aktivitet..." Men jag hittar ingen sån bild! Kameran brukar ju inte vara i stressmorsans tankar vid de tillfällena.
Men en gång, för fyra år sedan, fick Hanna vara med och baka hemma hos mormor och mofar. Kolla bildbevis!

3 kommentarer:

Anonym sa...

och jag minns mycket väl när David strödde pärlor (strössel) på sin egen glass när vi var hos er. Han var så duktig på det! :)

Anonym sa...

Å vad jag känner igen mig!!
Jag blir super-stressad när barnen ska "hjälpa till" i köket och det får mig att känna mig som världens sämsta mamma.
Det går väl bra om det bara är en av dem, men om det är båda... Det brukar ta nån minut innan det drar igång: "jag först", "jag vill stå där", "nej, flytta på dig, JAG SKA!" Osv. Osv...
Efter en stund är de annars så kamratliga syskonen riktigt i luven på varandra och så blir det små tjuvnyp och högljudda skrik.

Nej tack, säger jag! Det är bättre att dem leker tillsammans eller kollar på TV eller vad som helst medans jag fixar käket.

Fast det är klart att dem hjälper till lite också. Men även jag har endast bildbevis från när det bakas eller nåt liknande tillsammans med mormor...

Kram från Kicki

Anonym sa...

Haha! Just så. Det är väldigt noga med stolarna också. Vilken som står bäst till, närmast spisen eller skålen eller vad man nu håller på med. Är man missnöjd kan man ta sin stol och försöka köra den runt den andres - skrap, gnissel, dunk, dunk...
~Vic.