onsdag 6 februari 2008

Lite fasta, men mest fest

Idag är det Askonsdagen. Första dagen i fastan.
Vi åt inga semlor igår. Men väl ganska mycket överbliven tårta.

Tårtan som Hanna hade på sitt kalas var ganska stor:


För min del är det dags att ta till vara fastan som en tid att tänka på vad man fyller sig med.

Två saker: Jag ska titta på teve max tre timmar i veckan. Jag ska bara äta godis o.d. på helgerna. (De två sakerna hänger ihop, förstår ni. Det är så lätt att äta framför teven. Allra enklast är att äta kakor, godis och mackor med mycket ost...)

Okej, Emanuel utlovade bilder från kalaset. Här kommer några till:

Musiken står på. Barnen kommer, finklädda och lite blyga i början. Paketen läggs på bänken.


Popcorn och salta pinnar och vindruvor går åt medan barnen börjar leka med ballongerna. Ballonger är världens bästa "isbrytar-lek".

Vi samlar barnen för en gemensam lek, viskleken (Hannas favoritlek, enligt henne själv).
Vi hurrar 6 gånger för Hanna och sedan får alla tårta, kakor och festsaft (läsk + saft).


Sedan kommer de igång på allvar med att göra vad nu barn brukar göra, springa runt och studsa med ballonger och ja...filmen är rätt kass, men ger en bild av ett typiskt barnkalas!


Det blir ett par till gemensamma lekar också - sätta knorren på grisen (mycket populärt!) och hela havet stormar (var inte morsan beredd på, så det blev fel hela tiden, var det inte en stol för lite så var det ett barn för mycket...).

Hanna fick sitta på bänken och öppnade paket, men det var så många paket att barnen tröttnade på att titta!

Lagom till efter kalaset hade vi bjudit mormor, morfar, morbror och farfar.

Så då blev det fler presenter och lite mat, tårta och glass!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack sa mycket for den fina videon! Det kanns sa trakigt att vi missar allt har borta. Vi ar glada att Hanna hade en jattefin dag! Emanuel - salta pinnar. Saljs dom fortfarande? Det smakar som salt pa knackebrod. Varfor tycker folk att det smakar gott?

j

Anonym sa...

Dom säljs fortfarande. Har du provat att salta på knäckebröd? Det gjorde vi ibland när jag gick i sexan minns jag. Folk tycker det är gott för att folk har bra smak ;-)
Em

Anonym sa...

Jätte fina bilder och härligt nytt inlägg! TACK! Jag läste nyss även det tidigare inlägget och dess kommentarer. Jag blev tårögd bara av att läsa orden i internetlänken. Jag blir väldigt lätt väldigt djupt berörd väldigt länge och det är ofta väldigt jobbigt. Kramar till hela fina familjen i S-ås
Johanna