fredag 19 december 2008

Julstämning?

Idag ringde jag kära svärmor Berit. Vi konstaterade att det är så skönt det är när doften av såpa blandas med julbakets välukt, julmaten väntar lugnt kyl och frys, golven blänker, granen glittrar, julblommorna lyser rött, varje bord är rent och fritt från prylar, julgardinerna på plats, sängarna renbäddade och julkorten skickade sedan länge...INTE.
Sanningen var så klart att samtidigt som pratade med Berit gick jag fram och tillbaka i huset och flyttade saker från det ena stället till det andra och torkade håglöst med trasan än här, än där samtidigt som jag ibland ägnade en halv tanke åt de halvfärdiga julklappsinköpen. (Berit satt och skrev julkort.)
Jag gick in i vårt sovrum och svärmor och jag hamnade i en dispyt om vilket av våra respektive sovrum som var värst belamrat. Av hennes beskrivning tror jag att hennes stök mer bestod av högar som egentligen skulle vara någon annanstans. Vårt stök är kanske liksom mer...stökigt. Välkommen in på en snabbtitt.



Nu ska jag planera inköp. Imorgon ska vi julbaka med ett par kompisar + barn.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hi, hi, hi! Vic, tack för titten! Jag blir så glad att se att det inte bara är jag som har riktiga röror att tampas med.

Kramar
Johanna

Anonym sa...

Vad harligt befriande att se att det inte bara ar varan familj som har svart med det standigt attackerande hogarna. Det ar nastan som dom har eget liv. Varat sovrum blev precis stadat i forrigar. Fast det ar stokigt igen idag. Hur kan det handa?

j

Anonym sa...

Oh, thank goodness! As Jonas was reading your entry to me, by the time he got to "inte," I was getting pretty depressed. I have done NONE of those things - not one. I have had the Christmas cards addressed and without stamps for at least 2 weeks now. Your Christmas cards will be in the mail on Monday ;-)! Thanks for the liberating entry.

Anonym sa...

hahahaha!!!! Ja, kära, söta Vic! Tack för ett givande samtal och tack för titten i ert sovrum. Jag har påbörjat attacken i mitt sovrum nu. Två stora kassar med teckningar o annat d:o ska ner i källaren. Men än så länge har dom inte hunnit längre än ut i hallen. Man får lov o ha lite hållplatser på vägen. Nattygsbordet är äntligen dammat o rensat. Så det går framåt, om än långsamt. KRAM! o LYCKA till m julbaket! B

Anonym sa...

Jatte bra blog! Jag skrattade verkligen nar jag sag den dar sista lilla prylen i dorreoppningen. Det var liksom bara sa sott!