tisdag 10 juni 2008

Okoncentrerat pluggande

Dagen började inte särskilt bra. Jag tryckte av väckningen på radion och sov 1,5 timme längre än planerat. Ändå var jag helt utmattad när jag klev upp.

Em tog barnen till Gröna Lund idag, för att jag skulle få vara ifred. De gick vid elva. Så sätter jag mig för att arbeta med den inlämningsuppgift som avslutar kursen för terminen.

Först ska jag ju bara kolla nyheterna. ”Och där var en intressant krönika; undrar vad hon skriver på sin blogg…” Kul, men nu ska jag arbeta.

Går igenom vad jag ska göra. Har en del att skriva. I början av arbetet ska jag ställa så många frågor jag bara kan, vrida på problemet, använda alla perspektiv vi gått igenom på kursen, sträcka mig utanför min förförståelse... (Ni som har arbetat med PBL kanske känner igen er.) Jag har bara skrivit ett trettiotal frågor hittills och det räcker inte på långa vägar. Men min hjärna är helt ointresserad av att ställa frågor. Helt ointresserad av att inta nya marker. ”Jag trivs bra här i min förförståelses lilla hägn.”

Kanske kan jag istället börja med två av de där böckerna jag inte hunnit läsa under terminen. Åtminstone skumma igenom dem, så jag vet om där finns viktiga saker till mitt arbete…Börjar med den minst viktiga boken. Den andra är på norska (bara tanken gör mig yr just nu).
[Tillägg: Inser när jag återgick till böcker och anteckningar att jag faktiskt läst större delen av den norska boken. Trodde att jag bara läst en mindre del. Glädjande. Nä, nu ska jag fortsätta. ]

Efter tre sidor behöver jag gå på ett visst ställe. På toa dyker det plötsligt upp en massa frågor och tankar till arbetet. Varken papper eller penna har jag med mig. Skynda, tillbaka till datorn, skriva ner allt. Eller?

Nu ska jag i alla fall läsa. Förresten, vad hungrig jag är. Klockan är ju snart halv två - dags för lunch.

Raggmunkarna tar en lång stund att äta. Med lokaltidningen kom en liten tidning med sommartips. Det badet måste vi gå till i sommar. Tänk, vi har aldrig varit på det där caféet. Undrar om det är dyrt. Hm, jag visste inte att det fanns en nationalpark där! Utomhusteater för barnen, parklek, djur – åh, vad mycket roligt vi kan göra i sommar! Och snart öppnar självplock av jordgubbar!

Nej, åter till verkligheten nu. Läsa. Läsa. Läsa...oj, jag nickade visst till där. Uppryckning! Läsa. Läsa. Zzzzz...

Om jag sätter på radion kanske, ibland hjälper det mig att koncentrera mig. Jo, det är sant. Ofta hjälper det mig. Men denna gång...Vaddå, har det varit strömavbrott i Stockholm? Måste kolla…De sa fyra timmar på radion, här står från elva till ett. Gick knappt att hitta heller, inte så viktig nyhet.

Stopp och strul i pendeltågstrafiken har det varit också. Skönt att man är hemma.

Surfar runt på lite av varje. Ett usb-minne designat särskilt för kvinnor. Jahåhåjaja. Ska din egen salladsrabatt. Hmmm...kanske är det för sent, lite för varmt för att fröna ska gro? Vi har ju en pallkrage som vi tänkte sätta något i. Justja! Barnen köpte ju varsin fröpåse. Måste kolla vad det var för något. Hittade en sajt om att semestra med barn; kanske värt att återvända till. Kul att läsa språkspalten på DN. Men språktestet gick inte bra.

Och så där fortsatte eftermiddagen. Till slut lade jag mig att sova en stund och nu har jag gett upp och skrev detta istället. Fast om jag följer med Hanna på simskolan ikväll kan jag ta med mig boken, kanske…

Hanna går en intensiv variant med åtta gånger på två veckor. Igår var första tillfället och då var vi där hela familjen. David är en total galning i vattnet. Fullkomligt hejdlös. Man får vara glad att han i alla fall lyssnar när man skriker åt honom att inte hoppa ner i djupa bassängen innan man själv hunnit ner. Hanna har varit mer försiktig, men de senaste gångerna vi har varit och badat har hon fattat grejen med att röra sig i och under vattnet, börjat våga mer och tyckt det är roligt. Så nu är helt rätt tid med simskola för henne!

Nu, som ett sista försök att få något vettigt gjort idag, ska jag bläddra igenom mina föreläsningsanteckningar och sätta postit-lappar på de ställen där det finns saker jag kan hanytta av i mitt arbete. Lite mer varierande arbetsuppgift i alla fall. Kanske kan jag hålla mig vaken.

2 kommentarer:

Anonym sa...

så är det. Några av mina bästa arbeten skrevs på småtimmarna. Det är som om jag måste ha massa press och stress för att prestera.

Anonym sa...

Vad duktig du ar Victoria som hinner med sa mycket! Hur kul som helst att lasa att andra manniskor tanker likadant som en sjalv!

j